ورزش قهرمانی برزگترین پروژه ساختمانی جهان است. در هیچ جای دیگری به این اندازه در تمامی زمینه ها با دقت و وسواس کار نمی شود تجزیه و تحلیل نمی گردد و انقدر دقیق برنامه ریزی نمی شود. اما این کار هیچوقت به پایان نمی سد. در اینجا هر پایانی یک شروع جدید است. هرکس ساکن بماند و به گذشته تکیه داشته اشد در زیر چرخ ها له می شود. و من یک جمله به ان اضافه می کنم:موفقیت تنها وقتی حاصل می شود که سیستم کار در ورزش قهرمانی هر روز با علوم جدید و دانستیهای نو غنی تر شود. منظور من از سیستم کار در ورزش قهرمانی تمامی تدابیری است که حین تمرین و مسابقه به کار گرفته می شود است. توسعه و تکامل ورزش قهرمانی نیاز هر چه بیشتر به دانستیها جدید بخصوص در زمینه تمرینی را طلب می کند. پیشرفت و تکامل ورزش قهرمانی و بهبود رکورد ها هیچگاه به پایان نمی رسد وبه این دلیل این اصل را بیان می داریم که: ما امروز تمرین می کنم – برای بازدهی های فردا بنابراین ما باید هر روز این سوال را از خود بکنیم که : دانستیهای روز و اینده کدامند؟ تکامل سریع ورزش قهرمانی در دوچرخه سواری که انرا در هر چه سریع تر شدن رکوردهای به دست امده مشاهده می کنیم ( بخصوص رکورد های به دست امده در تور های مسهور تور فرانسه . تور ایتالیا. تور اسپانیا و یا مسابقات مختلف پیست ) دارای دلایل مختلفی دارند. یک دلیل بسیار مهم در حال حاضر و بخصوص در اینده توسعه قدرت است .
بهبود بازدهی به معتای افزایش سرعت است . و این تنها وقتی میسر می شود که دور پا افزایش پیدا کند. افزایش دور پا و به عبارت دیگر توانائی راندن با خودرو سنگین نیز تنها وقتی امکان پذیر است که ورزشکاران دارای قدرت مناسب باشد.تمرینات قدرتی تا دهه 80 میلادی دارای اهمیت زیادی نبود. اولین بار تمرینات قدرتی در ماده اسپرینت 1000 متر پیست به کار گرفته شد اما رفته رفته در سایر ماده های استقامتی پیست و جاده و حتی کوهستان نیز به کار گرفته شد. در دوچرخه سواری جاده ورزشکاران اغلب با توجه به ساختار بدنی و در درجه اول با توجه به وزن بدن و قد و شرایطی که با توجه به انها به وجود می ایند به صورت زیر تقسیم بندی می شود:
دوچرخه سوار سرعتی : برزگ و نسبتا سنگین 80 تا 90 کیلو گرم و کاملا عضلانی درباره اینگونه دوچرخه سوار گفته می شود که او مشکل بتواند سر بالائی پا بزند و موفقیت او فقط در مسیر کفی امکان پذیر است .
دوچرخه سوار کوهستانی : نسبا کوتاه قد و سبک 55 تا 65 کیلو گرم کمتر عضلانی درباره اینگونه دوچرخه سواران گفته می شود : متخصص سر بالائی یا کوهستان فقط می تواند در سر بالائی ها موفق باشد اگر بتواند علاوه بر این تایم نیز خوب براند می تواند در تور های چند مرحله ای به نولن رهبر باشد.
دوچرخه سوار کفی : برزگ و نیمه سنگین 70 تل 80 کیلو گرم از نظر عضلانی مناسب در باره اینگونه دوچرخه سواران گفته می شود : که می توانند در تور های چند مرحله ای نیمه مشکل رهبر باشند و در تور های مشکل تر بهتر است کمک کننده باشند. اما اگر او تایم تریل را خوب براند و دارای توانایی خوبی در سر بالایی خوبی باشد می توان از او به عنوان رهبر نیز استفاده کرد.
دوچرخه سوار ترکیبی : که در ورزش دوچرخه سواری کاملا استثنا هستند و قادرند سرعت. تایم تریل و سربالائی پا بیاید.
در گذشته روی فاکتور هایی که ورزشکاران قوی تر بود تمرین می شد و گفته می شد که ورزشکار باید کم و بیش با ضعف های خود کنار بیاید.
امروز و در اینده : بیشتر روی نقاط ضعف ورزشکار تمرکز می شود . نقاط ضعف به نقاط قوت تبدیل می شود. ورزشکار باید در تمامی زمینه های فیزیکی و روانی به حداکثر توانایی های ممکن دست پیدا کند.
در این زمینه مثال های زیادی وجود دارد من به یکی از انها اشاره می کنم : مارکوپا نتانی او در گذشته فقط می توانست سربالائی ها را خوب پا بزند . او امروز می تواند سربالائی ها را عالی پا بزند و در تایم تریل به حد خیلی خوب برسد و با توجه به این تکامل در کیفیت او زمینه مناسبی برای موفقیت در تور دو فرانسه و جیرود ایتالیا به دست اورده.
با توجه به دانستنیها جدیدی که در ساختار بازدهی و راندمان به دست امده نقاط ثقل جدیدی نبز در اموزش مربیان و ورزشکارن پدیدار گردیده است. از طریق نکات جدید تمربنی تیپ های جدید ورزشکا با کیفیت های نو به وجود امده اند . به این ترتیب حتی امکان پذیر شده که دوچرخه سواران نسبتا برزگ و سنگین نبز قادر باشند سربالائی ها را به خوبی پا بزنند. متد های جدید تمرینی توام با کاهش در صد چربی و به حد طبیعی رساندن ان در بدن دلیل عمده این موفقیت است.